‘Het is goed dat we even contact hebben.’

– ‘Ja absoluut, ik heb ook sterk de behoefte om even te syncen. Bovendien is het een uitdrukkelijke wens van de stuurgroep. Ik zie dit even als een opstart-bilaatje voor een soort taskforce.’

‘Ja nou ja. Het is in ieder geval zaak om in control te blijven.’

– ‘We moeten wel aan het stuur blijven, Martin. En in dit geval lijkt het me ook een stukje damage control.’

‘Ik merk inderdaad toch dat een aantal zaken wat wegglippen in de hectiek van de dag. We hebben hier wel even een kwaliteitsslag nodig. Herijking en opnieuw neerzetten.’

– ‘Ja inderdaad. Goed om dit even te pin-pointen. We moeten nu meters maken.’

‘Ik stel voor dat jij even notuleert, dan kunnen we een actielijstje in Excel bijhouden.’

– ‘O sjuut, maar ik zit momenteel in de auto.’

‘Ow, nou dan notuleer ik wel even.’

– ‘Laten we een overlegmoment creëren om bij te praten om te zien of de to-do’s die we wegzetten wel opgepakt worden. Day-to-day.’

‘Precies mijn idee. Zo kunnen we dagelijks monitoren.’

– ‘Ik denk dat we scherp op de bal moeten spelen en de mensen goed aan het werk moeten zetten. Ik wil actie. Ik wil sturing. En ik wil commitment.’

‘Ja, nog een escalatie zal resulteren in aandacht van de RvB vrees ik. De klant is schijnbaar behoorlijk boos. Hilarisch bijna hoe de afdeling van Henk hier mee omspringt. Het boeit ze niet, maar zij komen de klant ook niet onder ogen. Geen incentive ook natuurlijk. Moet Henk niet inbellen trouwens?’

– ‘Henk heeft zich ziek gemeld. Zou je moeten weten Martin.’

‘Dat bedoel ik. En hoe nu verder? Onze bottleneck is de input van Henk.’

– ‘Ja en wij zijn afhankelijk van jou, Martin. Asap. Dat zal ik ook zeker aangeven in de actielijst.’

‘Dat mag je doen Everett. Maar dan wil ik erin hebben dat wij afhankelijk zijn van Henk. Ik heb geen zin in die bal in mijn tuin steeds. Wij zijn nu niet aan zet.’

– ‘De interne opdrachtgever staat bij mij op de stoep, Martin. En ík heb geen zin in die verwijten omdat jij niet levert. Ik kan alles gaan uitleggen in jip-en-janneketaal.’

‘Ik heb je dit allang gemaild Everett. De vijftiende om zestienuurtwaalf. Ga maar kijken. Ik vind het flauw dat je dit nu zo scherp stelt terwijl mijn handen gebonden zijn. Voor ons is dit key issue.’

– ‘Mijn mailbox zit veel te vol. Ik stuur momenteel alleen op de SLA en de KPI’s. Ja en het kostenplaatje natuurlijk.’

‘Ik vind dat een non-issue. Zaak is dat ik het al aangegeven heb. Maar iedereen escaleert gewoon door terwijl Henk ziek thuis zit.’

– ‘Ik hoor wat je zegt en snap je frustratie. Maar we moeten wél door Martin. Linksom of rechtsom. De deadline voor de implementatie staat. Als Henk een show-stopper is, is dat jouw verantwoordelijkheid. Jouw impact.’

‘Ik heb geen zeggenschap over de toko van Henk.’

– ‘Henk is jouw onderaannemer. Jij bent mijn leverancier, het zijn jouw deliverables, Martin. Dat is jouw scope. Dat Henk de span of control niet aankan moet mij als afnemer niet interesseren. Van jou vraag ik een stukje extra commitment.’

‘Dat is een statement, Everett. Ik zal dit intern verder escaleren, want ik heb nu het gevoel in een auto te rijden zonder stuur.’

– ‘Pas maar op. Ik vind dit natuurlijk geen fijn bericht vlak voor een go/no-go moment.’

‘Ik communiceer dit door. Ik ga dit bij mijn afdelingsmanager adresseren. Ik laat je wel weten hoe dit afloopt.’

– ‘Ik notuleer dit zeker.’